15.11.13

to do: Zweden

Ik was er in de winter van 2008, het voorjaar van 2009, de winter van 2010 en de winter van 2013.

Zweden is voor mij een net-niet land. Ik vind het er mooi, maar niet héél mooi. Ik vind de mensen prima, maar niet overdreven aardig of knap of lief. De meren zijn prachtig, maar waar zijn de fjorden? De verlaten bergdorpjes? ... Waar zijn überhaupt de bergen?! - Nee, Zweden is niet mijn ding*. Maar dat is natuurlijk gewoon smaak en dus geen reden voor jou om niet zelf eens een kijkje te gaan nemen. En als je dat eens doet, doe dan vooral ook even deze vijf dingen:

* Ik blame it op het feit dat ik gewoon zo verliefd ben op Noorwegen en omdat ik Noors kan praten in Zweden en de mensen er een beetje hetzelfde uitzien, wil ik eigenlijk gewoon altijd direct door naar Noorwegen als ik in Zweden ben. Gewoon, daarom.


1. Wandel. Ga de stad uit! De natuur in! Want hoewel de Ikea soms best leuk is(, maar je daar eigenlijk helemaal niet voor naar Zweden hoeft) en je inderdaad superveel fijne winkels in de steden hebt en de huisjes schattig en leuk zijn, is de natuur zoveel mooier. De lucht is lekker fris en met je dikste sokken - en eventueel een thermoskan vol thee in je rugzak - kan je heus wel een x-aantal uur de kou (of hitte, wie weet) in. Op zoek naar van die schattige rode huisjes en rendieren, en over bevroren meren lopen enzo.


2. Fika(, dat is Zweeds voor "drink koffie of thee en eet er een lekker taartje of koekje bij") - fika zoveel als je maar kan. Fika is namelijk een van die redenen dat je dus echt wél naar Zweden moet. Thee kun je overal drinken en taart ongeveer overal eten, maar in Zweden komt de thee in grote mokken en zijn de koekjes en taartjes za-lig. Tenminste, daar waar ik ben geweest. Een favoriet heb ik overigens niet - zoals de foto al verklapt deel ik meestal(, omdat ik nooit kan kiezen).


3. Schep snoep op zaterdag(, of op een andere dag als je er niet in het weekend bent). Ze hebben namelijk iets dat lördagsgodis heet, wat niets meer of minder betekent dan 'zaterdagsnoep' en inhoudt dat veel kinderen op zaterdag een zakje mogen vullen. En dat is dus geen plastic zakje zoals bij ons, maar een (vaak heel mooi!) papieren zakje. Bovendien kun je uit 50+ snoepjes kiezen in plaats van een stuk of twintig en is het - als je je een beetje inhoudt - uiteindelijk een stuk goedkoper dan een gewone zak met maar één soort snoep uit de supermarkt. Scheppen doe je in de supermarkt of in speciale schepsnoepwinkels (zoals Godishuset in Göteborg en Gottis in Uppsala).


4. Koop de supermarkt leeg, want als Zweden ergens goed in zijn zijn het mooie verpakkingen. Vooral Granat - het huismerk van de supermarkt Willy:s - maakt mooie dingen. Het liefst had ik het allemaal mee naar huis genomen.


5. En tot slot: eet dingen die in Zweden het lekkerst zijn. Taartjes en snoep dus, maar vooral ook korv (hotdog) met komkommermayonaise (!) en kanelbullar, kaneelbroodjes. (Eigenlijk moet je gewoon veel wandelen en veel eten.)



  ❊ Ben jij ooit in Zweden geweest en mis je misschien nog iets in dit lijstje? Wat raad je
  anderen aan om te doen? Of wil je naar Zweden - wat zou je er dan willen doen? ❊

20 opmerkingen:

  1. Nu snap ik eindelijk wat je met fika bedoelt :'D ik heb eerst vijf skipakken nodig denk ik om over elkaar aan te trekken voordat ik me hieraan waag haha!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha, ik vergeet nogal eens dat 'fikaen' helemaal geen echt werkwoord is en niet iedereen het begrijpt ;)

      Verwijderen
  2. Haha! 5 skipakken in de winter zijn soms wel nodig ja.
    Ik kan me heel goed vinden in je analyse over het net niet. Zeker betreft het land, allemachtig er is zoveel lege en 'vlakke' (nog altijd meer dan nl) en saaie ruimte. Er zijn eigenlijk maar een paar gedeeltjes die ik leuk vind. Maar verder hou ik er wel van :) Ben dus ook blij in een grote stad te wonen. En ik spreek dan weer Zweeds, dat scheelt een hoop in de vriendelijkheid van mensen. En dat verstaan ze in Noorwegen gelukkig ook ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ohhh wat ben ik blij dat je (en iedereen die iets met Zweden heeft) het gewoon normaal oppakt en het niet als een aanval ziet - want dat is het gewoon ook echt niet. :)

      En ja, ik praat ook altijd gewoon Noors in Zweden, maar denk dat ze dan (vooral in de stad, of eigenlijk vooral in Stockholm ;)) zoiets hebben van "nah Noor, ga jij maar weer naar je eigen land terug", al kan dat natuurlijk een persoonlijke ervaring zijn. Maar ja, veel leegte inderdaad, zo zonde! Ik ging ooit per bus van Trondheim naar Stockholm, en reed dus ongeveer heel Zweden door... Jammer dat je eerst een uur fjorden en beekjes en verdwaalde huisjes had in Noorwegen, maar dan in Zweden plots niks meer buiten de dorpjes.

      Verwijderen
  3. Ik ben alleen nog maar in Zweden geweest en kan het niet vergelijken met Noorwegen of Finland. Maar ik vind het een mooi land, ben alleen nog niet echt buiten de stad geweest daar.
    Ja, de supermarkten wil ik graag helemaal leegkopen en Fikaaaa :) Ik wil heel graag Zweeds leren spreken, ik vind het zo'n mooie taal.
    Sorry voor dit rare stukjes tekst, ik vraag me echt af waarom ik dit allemaal typ ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jaaaa, fika <3
      Ik vind het leuk hoor, je enthousiaste reactie!

      Verwijderen
  4. Zweden lijkt me zo leuk! Zou er graag eens naartoe gaan :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn dat ik je met mijn super "positieve" woorden heb kunnen overtuigen ;)

      Verwijderen
  5. * Naar de wolken kijken. Ik weet niet wat het is, maar daar hangt iets in de lucht wat de hemel altijd prachtig maakt. En het licht, er is ook iets met het licht daar. Het avondlicht is er schitterend (en perfect om mooie foto’s te maken).

    BeantwoordenVerwijderen
  6. yes. yes. yes. ik ga er volgend weekend heen en fika staat iig op het 'programma'. maar de rest moet ik eigenlijk ook allemaal doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik was in zweden vorige zomer, mijn beste vriendin in Deens :)
    Ik genoot van het land!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh ik wil al zo lang eens naar Zweden! Eventjes wachten tot het terug beter weer is misschien wel, de kou schrikt mij altijd af.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihi ik kan het niet vaak genoeg zeggen, maar de kou in Scandinavië is zoveel anders (en beter!) dan onze kou. Zo magisch en fijn. Maar ja, als het niks is wacht je inderdaad beter nog even :)

      Verwijderen
  9. Superleuk!
    Ik wil nog steeds heel graag naar Zweden. Tijdens mijn half jaar Finland kwam het er niet van..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah, zonde! Maar dan heb je deze fijne dingen in elk geval nog te goed :)

      Verwijderen
  10. Nu heb ik zo'n verschrikkelijke heimwee gekregen… :( Jag älskar Sverige <3

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zweden, daar wil ik erg graag nog eens naartoe. Lijkt me een prachtig land. Ik zou er gaan rondreizen om meerdere stadjes te zien en ik zou natuurlijk ook de natuur in trekken. En jaaaaa fika natuurlijk! :-)

    BeantwoordenVerwijderen